Canada #3

Dag 6: Icefields Parkway
Op vrijdag de 13e verlaten we Banff om in twee etappes naar het plaatsje Jasper te gaan. We besluiten om het eerste deel niet via de snelweg te doen maar weer via de Bow Valley Parkway. En opnieuw hebben we geluk. Dit keer geen zwarte beren maar we zien een groot Wapiti hert in de berm grazen. Overigens sterven er elk jaar meer mensen in Canada door deze Wapiti herten dan door beren, maar we zitten veilig in de auto 🙂

Elk

Een paar kilometer verder is het alweer raak, opnieuw een Wapiti hert half verscholen in het bos. Volgende stop is Moraine Lake.

Moraine Lake

We vervolgen onze weg via de Icefields Parkway, en zien al gauw onze eerste gletsjer, en ook daarvan zullen we er nog veel zien.

Glacier @ Banff NP

Aan mooie landschappen geen gebrek.

Banff National Park

En ook aan zwarte beren geen gebrek, dit is al de vierde die we zien, hoewel deze het ons wel lastig maakte.

Black bear

Na een flinke klim met de auto hebben we een mooi uitzicht waar we zojuist gereden hebben.

Icefields Parkway

We besluiten onze dag met een flinke wandeling naar de top van een besneeuwde berg, met uitzicht op alweer een gletsjer. De wandeling begint nog best rustig.

Hiking to the glacier

Maar al snel moeten we gaan klimmen. Uiteindelijk was de wandeling 2,5 kilometer lang met een steile beklimming van 275 meter. De beloning is alweer een schitterend uitzicht.

Glacier

Diana bewondert ook alle mooie wilde bloemen onderweg.

Alpine flowers

En nog een laatste blik op de gletsjer, voordat we opnieuw 2,5 kilometer terug moeten lopen (maar nu berg-af).

Glacier

Vanuit het hotel hebben we uitzicht op onze eerste bestemming van de volgende dag.

Columbia Icefields

Dag 7: Heel veel ijs
Er zijn blijkbaar twee manieren om een gletsjer te beklimmen. De ene manier is veel werk en erg gevaarlijk door onzichtbare gaten onder het ijs waar je in kunt vallen. De andere manier is een stuk veiliger met een heeeele grote vrachtwagen/bus.

Na een bijzonder ritje komen we dan op het ijs aan en mogen we binnen een afgezet, veilig, terrein rondlopen.

Columbia Icefields

Na dit bezoekje rijden we verder richting Jasper, en natuurlijk komen we weer mooie watervallen tegen.

Waterfalls, Jasper NP

Athabasca Falls

‘s-Middags arriveren we dan in Jasper. Een dorp met normaliter 4.700 inwoners, maar in de zomer groeit dat aantal tot 20.000, inclusief de toeristen. En ook hier kun je wilde dieren tegen komen, zoals dit Wapiti hert.

Local wildlife @ Jasper

Het valt al gauw op dat herten het verschil niet zien tussen sappig gras in een weiland en sappig gras in je achtertuin.

We bekijken ook nog even een oude trein die in Jasper is tentoongesteld.

Heritage train, Jasper

Morgen gaan we de omgeving van Jasper in, dus vroeg op om zoveel mogelijk dieren te zien.