Brazil 2013: Chapada dos Guimaraes

We zijn vanuit Salvador via Sao Paulo naar Cuiaba gevlogen, waar we zijn opgehaald door onze gids en chauffeur voor een kort bezoek aan het Nationaal Park Chapada dos Guimaraes. Op de rit naar ons hotel doen we eerst een bijzondere plek aan: het geografische centrum van Zuid-Amerika. Waar ieder ander land hier een compleet attraktiepark zou hebben neergezet, wordt hier volstaan met een klein steentje.

Geographical Center of South America

Dit park ligt op en om een bergketen. Als je erheen rijdt over een vlak landschap doemt er ineens een gigantische muur op, zover je kunt kijken.

Chapada dos Guimaraes

Sommige mensen maken een dagje uit van het bekijken van de zonsondergang.

We verblijven in een prachtig huis, compleet met veranda, zwembad, sauna en nog veel meer. Het hotelletje is erg klein (ik geloof 5 kamers) en we zijn op dit moment de enige gasten. De eigenaar is een oude Engelse man die als beroep jager was. Eerst in Afrika waar hij op olifanten jaagde, daarna in Brazilie. Hij is echter wel erg aardig.

De volgende ochtend vertrekken we voor een bezoek aan het Nationaal Park. Eerst worden we met een bord gewaarschuwd dat we dood kunnen gaan. Dat belooft wat 😉

Risk of Death

Chapada dos Guimaraes

Hier zien we onze eerste waterval in dit park, maar nog van een afstandje.

Dit alles verandert echter. We klimmen en dalen de hele dag van waterval naar waterval, in totaal (als ik goed geteld heb) zien we 6 watervallen van dichtbij, en bij elke waterval kunnen we de tijd nemen om er te zwemmen.

Het water is wel redelijk koud, maar omdat het inmiddels over de 30 graden is is dat niet zo erg.

Chapada dos Guimaraes

Tussendoor zien we ook nog overal prachtige vogels en vlinders.

Na een laatste zwempartij lopen we terug door het park naar de chauffeur en auto. Voordat we daar aankomen worden we echter ineens belaagd door een zwerm wespen. Waarschijnlijk zit hun nest dichtbij en hebben we ze gestoord. Diana wordt 1 keer gestoken, Jan telt 3 bulten. Om het goed te maken zijn we heerlijke aardbeientaart gaan eten in een lokale bakkerij, en heeft Jan nog het zwembad van het hotelletje getest.

Morgenochtend gaan we nog een paar uur op pad met de gids en de chauffeur, waarna we weer naar Cuiaba vertrekken. Daar worden we vervolgens opgehaald voor een 3 daags bezoek aan het natuurgebied de Pantanal.